Responsive image

Helpdesk op vliegveld Jakarta een succes

In juli 2015 komt Dewi aan op het vliegveld van Jakarta. Ze is zenuwachtig, maakt zich zorgen. Dewi is op stel en sprong vertrokken, ze had geen tijd om haar spullen te pakken of afscheid te nemen. Ze weet alleen dat ze een vlucht naar Jeddah moet halen, in Saoedi-Arabië. Als ze niet gaat, krijgt ze een boete van 15 miljoen roepia per dag – ruim 1.000 euro. Op het laatste moment vindt ze hulp, dankzij een initiatief van Hivos. Een helpdesk die zo succesvol is, dat de Indonesische overheid van plan is er nog vijf te openen.

De helpdesk op de luchthaven van Jakarta wordt gerund door Migrant CARE en richt zich op vrouwen die geronseld worden om als hulp in de huishouding in het buitenland te gaan werken. Een situatie die niet zelden uitdraait op een nachtmerrie. De vrouwen worden in huis opgesloten, krijgen geen geld of vrije tijd en worden op allerlei manieren misbruikt.

Dreigementen

Dewi vertelt aan de helpdeskmedewerker hoe ze twee dagen eerder benaderd werd door een bureau. Ze beloofden haar een goede baan als hulp in de huishouding. Ver van huis, maar met een mooi salaris. Ze zou een grondige training krijgen en tijd om afscheid te nemen van familie en vrienden. Totdat ze gedwongen werd om acuut te vertrekken.

“Het verhaal van Dewi is helaas niet uniek”, zegt Myriam Vandenbroucke, manager van het Hivos programma Shelter Me. “Vaak gaat het om Aziatische of Afrikaanse vrouwen die naar de Golfregio worden gelokt met valse beloftes. Soms geven ronselaars geld aan haar of haar familie, zodat de vrouw al een schuld bij het bureau heeft.”

Veilige haven

“Deze vrouwen zien vaak geen uitweg meer. Om te voorkomen dat ze verdwijnen als huisslaaf, hebben we deze helpdesk bedacht. Dat is uitgewerkt en opgezet door onze partner Migrant CARE, die ook Dewi heeft geholpen. Door op het vliegveld hulp aan te bieden, gaan vrouwen die graag willen emigreren beter geïnformeerd op weg. Vrouwen die slachtoffer dreigen te worden van mensenhandel vinden zo nog net op tijd een veilige haven. En in sommige gevallen worden ook de ronselaars in de kraag gevat.”

Het concept werkt zo goed, dat de Indonesische overheid inmiddels geld heeft vrijgemaakt voor helpdesks op nog eens vijf luchthavens.

Foto: Feri Latief

Lees ook